Dolunay ve Konak Apartmanları – Detay

Cephe Analizi

Dolunay ve Konak apartmanları İzmir’de 1950 sonrası dönemde özellikle kıyı şeridinde sıklıkla görülen simetrik cepheli, kübik, çok katlı yüksek apartman özellikleri göstermektedir. Apartmanların ana girişleri Cemal Gürsel Caddesi’nden olup, arka cepheleri otopark olarak kullanılan bahçeye açılmaktadır. Bitişik nizam olarak inşa edilen Dolunay Apartmanı’nın yan cepheleri sağırken, Konak Apartmanı’nın sadece bir cephesi bitişik nizamdır.

 

Dairelerin güneye bakan ön cephesinde salondan ulaşılan bir balkon ve kuzey yönündeki arka cephede yatak odalarının açıldığı ikinci bir balkon bulunmaktadır. Konak Apartmanı’nda sağ yönde bulunan dairelerde yan cephede yer alan ve mutfaktan ulaşılan üçüncü bir balkon vardır. Ön cephede duvar-pencere-balkon birlikteliği dengeli bir şekilde sağlanırken, balkon boyunca devam eden pencere açıklıkları bulunmaktadır. Günümüzde balkonların bir kısmının ya da tamamının kapatılmasından dolayı cephenin özgün hali tam olarak korunamamıştır. Ön ve arka cephede kullanılan farklı kahverengi tonlarındaki ahşap panjurlar, cephenin mevcut doku içinde farklılaşmasını sağlamaktadır. Özgün kalan açık kahve tonlarındaki ahşap panjurlarda kapandığı zaman hem hava hem de ışık girmesini sağlayan aralıklı bir sistem detayı vardır. Panjur kutuları balkon dış yüzeylerinde beyaz yağlı boyalı ahşap kutular şeklindedir. Balkonlarda kullanılan beyaz boyalı demir profil korkulukların geçirgen yapısı cephedeki şeffaflık etkisini artırmaktadır.

 

“Biz taşındıktan çok kısa bir süre sonra panjur yaptırdık… Apartmana o dönemde bir hırsız girdi, babam onun üzerine panjur taktıralım dedi… O dönemde yapılan panjurları değiştirenler oldu, bizimki değişmedi… Buradaki cam alüminyum doğramadır. Çünkü bu kadar büyük bir camı ahşap taşımaz diye alüminyum sürgülü kapı yapıldı, bu orijinal hali.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Dolunay Apartmanı giriş kapısında cam ve siyah dökme demir ferforje, Konak Apartmanı’nda ise cam ve açık gri alüminyum doğrama kullanılmıştır. Her iki kapıda da iki tarafı sabit, ortası kanatlı bir doğrama sistemi bulunmaktadır. Apartman ismi ve numarası birinci kat balkon parapeti üzerinde yer almaktadır. Dolunay Apartmanı ismi ve numarası dökme metal harf ve rakamlardan oluşmaktadır. Konak Apartmanı’nda ise isim ve numara siyah zeminli bir tabela üzerinde yer almaktadır.

 

Apartman Ortak Alan Analizi

Dolunay Apartmanı girişinde zemin malzemesi olarak ön bahçe derinliği boyunca devam eden giriş aksı üzerinde beyaz-gri mermer ile oluşturulan çerçeveler içerisinde açık kahve-somon tonlarında seramik plakalar kullanılmıştır. Apartman giriş kapısı önünde kahverengi-bej tonlarında mermer plakalardan oluşan zemin kaplaması vardır. Bu mermer plakalar apartman giriş holünde de kullanılmış, giriş holü koridoru boyunca simetrik bir şekilde beyaz mermer bordürlerle kombine edilerek bir desen uygulanmıştır. Apartman merdiveni basamaklarında içinde beyaz, gri, pembe, kahverengi tonlarında mozaik parçaları olan bej rengi ağırlıklı dökme mozaik kullanılmıştır. Merdiven sahanlıklarında ise aynı tonlarda karo mozaik kullanılmıştır.

 

Apartman giriş holü yan duvarlarında pembe tonlarında mermer dikey şeritler oluşturulmuş ve bu yüzey üzerinde beyaz-gri tonlarında mermer plakalar kullanılarak bir kaplama yapılmıştır. Giriş holü sağ duvarında 18 adet metal antrasit rengindeki posta kutuları iki sıra halinde düzenlenmiştir. Bu duvarın devamında ve karşı duvarda mermer plakalar üzerine dekoratif aynalar monte edilmiştir. Zemin kotundaki merdiven boşluğunun sol duvarında merdiven kolunun yükselen kısmına denk gelen bölümde elektrik panoları yer almaktadır.

 

Koyu kırmızı renk yağlı boya olan asansör kapısı yapıldığı dönemdeki orjinal halini korumaktadır. Asansör kapısı üzerinde dairesel kesitli metal uzun bir kol ve dikdörtgen formda telli camlı yarı şeffaf bir kısım bulunmaktadır. Asansör kapısı çerçevesi ve duvar yüzeyi bej tonlarında mermer ile kaplanmıştır. Daire kapılarının büyük bir kısmı masif ahşap görünümlü çelik kapı olarak yenilenmiştir. Daire giriş kapısı eşiklerinde farklı malzemeler uygulanmıştır. Bunlar arasında beyaz mermer ve granit (rosa porino) sayılabilir.

 

Merdiven korkulukları, merdiven eğimi boyunca çizgisel formda giden üç adet profilin dikey elemanlara iki noktadan tutturulmasıyla oluşan yalın bir tasarıma sahiptir. Demir profil ve demir lama ile imal edilmiş korkuluk ve küpeşte beyaz renk yağlı boyalıdır.

 

Konak Apartmanı girişinde zemin malzemesi olarak ön bahçe derinliği boyunca devam eden giriş aksı üzerinde pembe, gri, bej tonlarında seramik kullanılmıştır. Apartman giriş kapısı önünde kahverengi-bej tonlarında mermer plakalardan oluşan zemin kaplaması vardır. Tek basamak kot farkı olan bu kısmın ön tarafında gri tonlarında mermerle bir bordür yapılmıştır. Aynı gri tonlarındaki mermer, giriş kapısı çevresinde de kullanılmıştır. Apartman içerisine giriş izni alınamadığı için detaylı bilgiye ulaşılamamıştır. Ancak Dolunay Apartmanı’yla benzer malzeme ve detaylar uygulandığı tahmin edilmektedir.

 

Otopark ulaşımının sağlandığı yol zemininde içinde beyaz-gri mozaik parçaları olan antrasit renginde karo mozaik zemin kaplaması kullanılmıştır.

 

Daire İç Mekân Analizi

1979 yılında yapımı tamamlanan Dolunay ve Konak apartmanlarında iki dairenin ev sahibine ulaşılabilmiştir. 372 numaralı Dolunay Apartmanı’nda Heyecan Bayar’a ait Daire 4 ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bu dairede salon, giriş holü, koridor, yatak odaları ve balkonlarda özgün kalan birçok iç mekân detayı bulunmaktadır. 370 numaralı Konak Apartmanı için ise mal sahiplerinden biri olan Sema Postacıoğlu ile sözlü tarih görüşmesi yapılmış ve ailesine ait mobilyalar şu anda bulunduğu Alsancak’taki dairede belgelenmiştir.

 

Çift daire olarak planlanan 372 ve 370 numaralı bloklarda benzer plan şeması uygulanmıştır. İki tarafı bitişik nizam olan 372 numaralı Dolunay Apartmanı’nın 1668 cm olan ön cephesinde iki farklı dairenin salon bölümleri bulunmaktadır. Yine bu cephede yer alan 708 (sol daire) ve 766 cm (sağ daire) genişliklerinde, derinliği ortalama 175 cm ve düzgün geometrisi olan iki adet balkon bulunmaktadır. Tek tarafı bitişik nizam olan 370 numaralı Konak Apartmanı’nın ön cephesi 1615 cm’dir. Balkon genişlikleri ise 730 (sol daire) ve 721 cm (sağ daire) olup derinliği ortalama 180 cm’dir.

 

Salonun daire giriş kapısına yakın olan kısmında yemek bölümü yer almaktadır. Koridorlu bir plan şemasının uygulandığı dairelerde ön kısımda salon, arka cephede iki oda ve koridor boyunca sıralanan ve ışıklıklardan havalandırılan mutfak, iki adet oda, banyo ve tuvalet yer almaktadır. Arka cephedeki iki odanın ortak bir balkonu bulunmaktadır. Konak Apartmanı’nın sağ kısımdaki daireleri otopark geçiş alanı yönündeki açıklığa baktığı için bu cephede yer alan salon, mutfak ve üç adet yatak odasında pencere ve kapı açıklıkları yer almaktadır. Aynı zamanda yine bu cephede mutfaktan ulaşılan bir balkon da bulunmaktadır.

 

Giriş holünde yatak odaları ve banyoya geçişi sağlayan koridora açılan bir kapı yer almaktadır. Böylece giriş kapısının doğrudan açıldığı ön kısım yaşama, yemek salonu ve mutfağa ayrılırken, giriş kapısına göre arka kısımda kalan alanlar mahremiyetin daha önemli olduğu fonksiyonlara ayrılmıştır. Dairelerde giriş kapısı karşısında bulunan mutfak, farklı iç mekân düzenlemelerinden dolayı açık mutfak haline getirilerek salonla birleştirilmiştir. Karşıyaka sahil boyunca uygulanan modern dönem konut plan şemasının ortak özellikleri bu dairelerde de görülmektedir. Ön cephede manzaraya hakim bir şekilde konumlandırılmış salon ve balkon, koridor boyunca sıralanan odalar ve ıslak mekânlar ve arka cepheye bakan yatak odaları düzeni bu özellikler arasındadır.

 

Dolunay Apartmanı, sol daire m2’leri şu şekildedir (toplam kullanım alanı: 158 m2):

Ön balkon: 12.6 m2, salon: 57 m2, mutfak: 11 m2, ışıklığa bakan yatak odası-1: 8.7 m2, ışıklığa bakan yatak odası-2: 11 m2, arka cepheye bakan yatak odası-3: 20 m2, arka cepheye bakan yatak odası-4: 10.7 m2, banyo: 6 m2, küçük tuvalet: 3 m2, koridor: 8 m2, giriş holü: 4 m2, arka balkon: 5.6 m2’dir.

 

Dolunay Apartmanı, sağ daire m2’leri şu şekildedir (toplam kullanım alanı: 158 m2):

 

Ön balkon: 13 m2, salon: 57 m2, mutfak: 10 m2, ışıklığa bakan yatak odası-1: 8.7 m2, ışıklığa bakan yatak odası-2: 10.4 m2, arka cepheye bakan yatak odası-3: 20.8 m2, arka cepheye bakan yatak odası-4: 10.7 m2, banyo: 6 m2, küçük tuvalet: 2 m2, koridor: 8 m2, giriş holü: 4 m2, arka balkon: 7.4 m2’dir.

 

Konak Apartmanı, sol daire m2’leri şu şekildedir (toplam kullanım alanı: 160 m2):

 

Ön balkon: 12.8 m2, salon: 55 m2, mutfak: 10.4 m2, ışıklığa bakan yatak odası-1: 9.3 m2, ışıklığa bakan yatak odası-2: 11.5 m2, arka cepheye bakan yatak odası-3: 21 m2, arka cepheye bakan yatak odası-4: 13 m2, banyo: 6 m2, küçük tuvalet: 1.76 m2, koridor: 8.3 m2, giriş holü: 3.41 m2, arka balkon: 7.6 m2’dir.

 

Konak Apartmanı, sağ daire m2’leri şu şekildedir (toplam kullanım alanı: 170.56 m2):

 

Ön balkon: 15 m2, salon: 55 m2, mutfak: 10.4 m2, yan cepheye bakan yatak odası-1: 10 m2, yan cepheye bakan yatak odası-2: 13.4 m2, arka cepheye bakan yatak odası-3: 22 m2, arka cepheye bakan yatak odası-4: 13 m2, banyo: 6 m2, küçük tuvalet: 3.51 m2, koridor: 8.3 m2, giriş holü: 3.21 m2, yan balkon: 3.64 m2, arka balkon: 7.1 m2’dir.

 

372 numaralı blok Daire 4: Orijinal zemin malzemesi olarak ahşap parke, mermer ve seramik kullanılmıştır. Giriş holü ve koridorda koyu sarı tonlarında bir mermer kullanılmıştır. Salonda ve tüm odalarda masif çam ağacı balıksırtı parke kullanılmıştır. Ön balkonda bej tonlarında seramik kullanılmıştır. Bu dairede banyo, küçük tuvalet ve mutfak yenilendiği için belgeleme yapılmamıştır. Duvar yüzeylerinde kullanılan malzemeler ise salon, koridor ve odalarda sıva üzeri sarı-bej tonlarında saten boyadır.

 

Giriş holünde salondaki duvar panelleriyle aynı detaylara sahip ceviz kaplama (masif veya sunta üzeri), sentetik cilalı bir vestiyer ünitesi bulunmaktadır. Bu ünitenin salona bakan yönünde ferforje demirden bölücü bir eleman tasarlanmıştır. Sol kısmında kalan bölümde ise kapaklı ve çekmeceli dolu bir modülü bulunmaktadır. Giriş holündeki duvar-tavan birleşiminde salonda uygulanan eğrisel biçimli özel tasarım kartonpiyer detayı uygulanmıştır. Başlangıç ve bitişinde ahşap çıtalarla sınırlandırılmış olan bu eğrisel yüzeyin tavanla birleştiği kısımda L şeklinde pleksiglas malzeme ile oluşturulmuş gizli bir aydınlatma detayı bulunmaktadır. Duvar panelleri üzerinde yer alan mutfak kapısı yapılan tadilat sonrası kapatıldığı için şu anda kapının bulunduğu bölüme ilave bir vestiyer dolabı yerleştirilmiştir.

 

“Biz onun yanına benim o dönemde geldiğimde aldığım ayakkabılığı koyduk ama oradaki ayakkabılığın esas kısmı yoktu. Bu lambriyi dediğim gibi bakın buradan böyle dönüyordu. Burası da lambriydi buradan da şuraya dönüyordu (salon-mutfak arasındaki duvardan devam edip giriş holüne bağlanan duvarın köşesi ve devamındaki vestiyerin monte edildiği duvar). Bunu biz sonradan koydurtmak zorunda kaldık (ilave vestiyer dolabı).” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

“Mutfak normal hanelerde kapıdan girince… Yani kapıdan giriyorsunuz mutfağın girişi burada bir noktaydı. Fakat babam rahmetli biz yemek odası olarak kullanalım diye bu odayı yemek odası yapmıştı o dönem… Ve mutfağa yemek odasından geçilerek giriliyordu… Orası da kapalıydı, bizim o duvar da tümüyle lambrilerle kaplıydı… Servis penceresi yoktu, tamamen kapalıydı… Biz buraya geçme kararı aldığımızda burayı yine aynı bırakıp buradan bir kapı yapacaktık mutfağa fakat ben yarım bırakalım, bu güzel manzarayı kapatmayalım dedim… Mutfakta çalışırken rahat olur hem de şeffaf sunum yaparız dedim. O yüzden yarım bıraktırdım.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Giriş holüne açılan koridorda ve vestiyerin devamında yer alan iki kapının dolu kısımları ceviz kaplama, şeffaf kısımları petek desenli sarı buzlu cam malzemenin birleşiminden oluşan bir tasarımı vardır. Bu kapıların üst kısmında yer alan camlı bölüm, kapı yüksekliğinin yaklaşık ¾’ünü kaplamaktadır. Dairede koridora açılan kapılar beyaz yağlı boyalıdır. Oda kapılarında dikdörtgen biçiminde buzlu camlı kısım düşey doğrultuda yerleştirilmiş, banyo ve küçük tuvalet kapılarında ise kapının üst kısmında yatay konumda tasarlanmıştır. Bu alanda yer alan daire giriş kapısında da aynı ceviz kaplama kullanılarak malzeme ve tasarım bütünlüğü sağlanmıştır.

 

Salonda duvar panelleri ve farklı işlevlerde vitrin ünitesi olarak tasarlanmış mobilya elemanları bulunmaktadır. Tüm duvarlarda devam eden bu elemanlarla birlikte aynı zamanda tavan-duvar birleşimini sağlayan eğrisel biçimli özel tasarım bir kartonpiyer detayı da uygulanmıştır. Duvar panelleri, vitrin ve büfeler ceviz kaplama (masif veya sunta üzeri) sentetik cilalıdır. Duvar panellerinde kordonun haricinde ayons baskı aplikler kullanılmıştır. Panel göbekleri duvar kağıdı, kapak göbekleri ise hazeran kaplıdır. Cam vitrin kapaklarında vitray etkisi veren ferforje kafesler mevcuttur.

 

“Duvardaki lambriler orijinal diyebiliriz. Şöyle, lambrilerin olduğu yerde deri parçaları var esasen fakat onlar zaman içinde çok kirlenme yaptığı için, sonradan üstünü kapatmak zorunda kaldık… Tasarım aynı. Yani şu duvarlardaki dolaplar, bütün hepsi tutacaklarına (kulplar) kadar her şeyine kadar orijinal. Eski dönemde burada kalorifer peteği vardı. Şu gördüğünüz hasır gibi örgü (hazeran) var şurada bir dolabın üstünde.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Orijinal kullanımda, salonla mutfak arasında kalan duvar yüzeyinde duvar panelleri kullanılmıştır. Bu panellerin göbeklerinde kahverengi tonunda deri kaplama vardır. Mevcut durumda bu duvar yıkıldığından bu paneller ancak aileye ait olan bir fotoğraf sayesinde ve sözlü tarih kayıtlarıyla tespit edilebilmiştir. Aynı fotoğrafta bu alanda tavanda iç yüzeyi ayna kaplı dairesel boşluklar içerisine yerleştirilmiş sarkıt kristal avizeler olduğu görülmektedir.

“Bakın fotoğrafta lambrilerin döner hali… dümdüz deriydi. Gerçek deriydi.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Mutfak alanıyla ön balkon arasında kalan duvar boyunca devam eden panel kaplamanın arasında yer alan vitrin, servis tezgahı kullanımına olanak verecek şekilde tasarlanmıştır. Bu vitrinde tezgah olarak kullanılan kısmın altında dört modülden oluşan kapak görünümünde sabit bir bölüm yer almaktadır. Bu sabit bölümün altında baza görevi gören ve üstteki tezgahla aynı derinlikte yapılmış olan ikinci bir yatay yüzey daha yer almaktadır. Vitrinin üst kısmında dört modülden oluşan, çift kanatlı kapak sistemi olan, ahşap çerçeve içine yerleştirilmiş cam kapaklı, ferforje kafesli, içerisinde camlı rafları bulunan dolaplar yer almaktadır.

 

“Sandalyeleri de vardı… Ayakta servis yapılırdı. Oturulduğu esnada kullanılsın diye… Altı dolap değil ama kapalı.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Yemek bölümündeki vitrin modülleri daire giriş kapısının bulunduğu duvarın salonla birleştiği köşeden itibaren başlamaktadır. Bu duvarda orta kısımda yüksekliği 217 cm olan modülün iki yanına yüksekliği 81 cm olan dolu kapaklı iki modül yerleştirilmiştir. Orta kısımda yer alan yüksek modülün alt kısmında yaklaşık 50 cm yüksekliğinde çift kanatlı bir dolap vardır. Alt kısımdaki dolu bölümün üzerinde eşit olarak ikiye bölünmüş, ahşap çerçeve içine yerleştirilmiş cam kapaklı, ferforje kafesli, çift kanatlı kapak sistemi olan, içerisinde camlı rafları bulunan iki modül daha yer almaktadır. Yemek bölümüyle ön cephe arasında kalan duvar boyunca devam eden vitrinde sağ köşeden başlayarak 81 cm yüksekliğinde dört eşit modül (her biri yaklaşık 55 cm genişliğinde) bulunmaktadır. Sağ kısımda yer alan çift kanatlı ilk modülün kapak göbekleri hazeran kaplıdır. Üçüncü modül tek dolu kapaklıdır. Dördüncü modülde dört adet çekmece yer almaktadır. Yemek bölümündeki vitrinler çekmeceli modülün sol tarafında yer alan yüksekliği 217 cm’lik modül ile tamamlanmaktadır. Yemek bölümünün devamındaki duvarda, iki tarafında boşluk olan yüksekliği 217 cm, üç modülden oluşan bir ünite yer almaktadır. Ünitenin sağ tarafındaki boşlukta günümüzdeki kullanımda televizyon ünitesi yer almaktadır. Bu alanın orijinal tasarımda boş olduğu ve büyük boyda ahşap heykeller durduğu belirtilmiştir (Heyecan Bayar, röportaj, 15 Mayıs 2021). Bu vitrin salonun diğer kısımlarındaki modüllere benzer dolu kapaklı, hazeran göbekli, ahşap çerçeve içine yerleştirilmiş cam kapaklı, ferforje kafesli kapaklar kullanılmıştır. Ortadaki modülün üst kısmındaki çift kanatlı dolapta cam yerine ayna kullanılması, açık raf sistemlerinin bulunması bu modülü diğer modüllerden farklılaştıran detaylardandır. Ortadaki modülün açık bırakılan kısmının orijinal kullanımda televizyon yeri olarak ayrıldığı bilinmektedir. Bu duvar yüzeyinin tavanla birleşiminde yer alan kartonpiyer detayı balkonun yer aldığı ön cephe duvar yüzeyine döndüğünde perde bandı olarak devam etmekte ve eğrisel kısım düz ahşap kaplı bir yüzeye dönüşmektedir.

 

Salona girildiğinde sağ bölümde yer alan yemek masası takımı, diğer mobilya ve koltuk ünitelerinden farklı olarak yakın döneme ait bir tasarımdır. Yemek masasının üzerinde yer alan aydınlatma elemanı da yenilenmiş, sadece bu elemanın monte edildiği tavandaki dairesel boşluk orijinal olarak korunmuştur. Salonda üç ayrı noktada tasarlanmış olan bu dairesel aydınlatma boşluklarından günümüzde sadece ikisi mevcuttur. Mutfak alanı önünde tavanda yer alan dairesel boşluk kapatılmış, orijinal aydınlatma armatürleri de yenilenmiştir. Salonda iki ayrı oturma grubu bulunmaktadır. Yemek masasının ön kısmında yer alan oturma grubu iki tekli, bir ikili koltuktan oluşmaktadır ve 70’lerin sonları 80’lerin başlarında yaygın olan masif mobilya modasına uygun rustik bir tasarıma sahiptir. Bu koltuklarda açık yeşil tonlarında gövdesi düz, minderleri kendinden desenli kadife kumaş kullanılmıştır. Bu mobilya grubunun bulunduğu alanda ceviz kaplama ve sentetik/polyester cilalı dikdörtgen şeklinde bir orta sehpa ve yan tarafında bir küçük sehpa bulunmaktadır. Salonun diğer bölümündeki ikinci oturma grubu ise bej rengi tonlarında kadife kaplı bir üçlü koltuk ve iki adet berjerden oluşmaktadır. Mutfak alanının önünde krem rengi deri kaplı iki adet tekli koltuk bulunmaktadır. Bu koltukların 2000’li yıllardan sonra alındığı düşünülmektedir. Bu alanda ceviz kaplama ve sentetik/polyester cilalı dikdörtgen sehpadan bir adet daha bulunmaktadır.

 

“Yemek masası hep buradaydı. Burada misafir koltukları böyle biraz oymalı. Bizim yaşam alanımız buradaydı çünkü biz salonda yaşayan bir aileyiz. Hiçbir zaman ay misafir gelecek salonu kapalı tutalım düşüncesi olmadığı için şimdi ben de aynı şeyi yapıyorum. Mesela bizim yaşam alanımız burası şu anda, bu da bizim eski koltuklarımız bunlar da o dönemden kalan koltuklar, kaplaması değiştirildi sadece bir de kabaraları yenilendi… Sehpalar da o dönemden kalma sehpalardır.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

Salon-ön balkon bağlantısı sağ ve soldaki iki adet sürme kapı sistemiyle sağlanmaktadır. Balkon korkuluklarında kullanılan demir profillerin geçirgen yapısı iç mekânın dışarıyla olan bağlantısını kuvvetlendirerek, manzaranın içerinden de algılanmasını kolaylaştırmaktadır. Cephede geniş cam yüzeyler kullanılması ve balkon korkuluklarının bu geçirgen yapısı sayesinde gün ışığının da içeriye daha fazla girmesi sağlanmıştır. Balkonda bir masa ve dört sandalyeden oluşan bir dış mekân mobilyası yer almaktadır. Bu sandalyeler 70’li yıllara ait, yağlı boyayla boyanmış demir boru özel imalattır.

 

Arka cepheye bakan ve balkona açılan yatak odasında bulunan mobilyalar orijinal haliyle korunmuştur. 1980’li yılların başlarına ait bu takım, modüler ünitelerden oluşan modern bir tasarıma sahiptir. Masif üzeri ceviz kaplama, sentetik cilalı, kulpları masif olan bu takımla uyumlu olarak gömme dolap kapakları da aynı malzemeden üretilmiştir. Kapıdan girişte sağ duvarda yer alan bu gömme dolap dört kapaklıdır. Bu gömme dolabın içinde açık raflar, askı sistemleri ve çekmece ünitelerinden oluşan farklı depolama birimleri yer almaktadır. Bu odada ayrıca yatak, yatak başı, aynalı bir makyaj ünitesi, kitaplık ve bir televizyon ünitesi bulunmaktadır. Bazalı yatak ünitesi yakın zamanda yenilenmiştir. Asimetrik bir tasarımı olan yatak başında, sağda ve solda iki çekmeceli komidin üniteleri bulunmaktadır. Komidinlerin üst kısımlarında ise açık raflar ve çift kapaklı kapalı bir modül yer almaktadır. Yatak başının devamında yer alan aynalı makyaj ünitesinin açılı bir tasarımı vardır. Orta kısmı boş bırakılan bu ünitede, sağda kapaklı bir modül, solda da dört çekmeceli modül yer almaktadır. Makyaj masasının sandalyesi masif gürgen üzeri sentetik maun cilalıdır. Oturma ve sırt kısmındaki desenli kadife kumaş sonradan yenilenmiştir. Bu sandalyenin detayları ve stilinin 60’lı-70’li yıllardaki modernist tasarım yaklaşımında olduğu ve bu nedenle farklı bir takımın parçası olduğu düşünülmektedir. Yatağın karşı duvarında, balkon kapısına yakın konumlandırılmış iki kapaklı bir televizyon ünitesi vardır. Bu ünitenin yanında üç modülden oluşan, alt kısmı kapaklı, üst bölümü açık raflardan oluşan bir kitaplık ünitesi bulunmaktadır. Sonradan alüminyum doğramayla kapatılmış olan balkona açılan pencere ve kapının üst kısmında ahşap bir perde bandı vardır. Masif üzeri kaplama olan bu bant, yeşil anelin boyayla renklendirilmiş ve sentetik cilalıdır. Aynı ahşap bant detayı, kitaplık modülünün üst kısmında yer alan kalorifer borusunu gizlemek için de uygulanmıştır. Yatak odasının açıldığı balkon alüminyum doğrama ile kapatılmıştır ancak burada yer alan panjurlar orijinal haliyle korunmuştur.

 

“Burası olduğu gibi ve aynı mobilyalarıyla korunmuş bir oda. Hepsi olduğu gibi rengiyle her şeyiyle korunmuş bir oda. Bir tek ben kendi yatağımı getirmek zorunda kaldım… Eskiden aynı bu renkte yatağı vardı. Yeni yatak yatak başının önüne geldi… Eskiden buranın yatağı aynı bu renkle yapılmış, komidinlerle aynı seviyedeydi. Şu açılan kapanan bir dolap esasen üstü dolu şimdi ondan sonra buradan ışığı vardı… Öyle kullanılıyordu. Ondan sonra… çekmeceler vardı. Bu odada her şey orijinal bırakıldı ama… iki hasta bakıldı hem babam hem de annem. Yatalak oldukları için o dönemde her şey onların kullanımı için… nasıl rahat olacak, o şekilde yapıldı.” (Heyecan Bayar, röportaj, 26 Aralık 2019).

 

 

Arka cepheye bakan diğer odada da balkon kapatılarak odaya dahil edilmiştir. Buradaki ahşap perde bandı sunta üzeri ceviz kaplama kordonlu, demi-klasik panel şeklinde üretilmiştir. Önceden balkona açılan kapı ve pencerenin olduğu duvar üzerinde yaratılan açıklık boyunca oda ve balkon yüzeylerini kaplayacak şekilde beyaz boyalı ahşap paneller kullanılmış, bu panellerde de perde bandı üzerindeki kordonlu tasarıma benzer desenler uygulanmıştır. Bu odada üç kapaklı beyaz boyalı bir gömme dolap orijinal haliyle bulunmaktadır. Işıklığa bakan diğer odada ise iki kapaklı, üst kısmında da kapakları olan beyaz yağlı boyalı bir gömme dolap daha bulunmaktadır. Koridor üzerindeki odalardan birinde ev sahibinin annesiyle babasının televizyon koltuğu olarak kullandığı 80’li yılların başına ait kolla açılan bir mekanizması olan bir koltuk bulunmaktadır. Desenli kadife kaplı bu koltuğun kumaşı, yatak odasındaki makyaj masası sandalyesiyle aynıdır.

 

“Bu koltuktan 2 tane vardı… En başta annemle babamın televizyon koltuğu idi… Yapıldığı sene de (78-79) bu tarz kolla açılan koltuk pek yoktu… O yıllarda salonda duruyordu… Şimdi ara odalardan birinde duruyor…” (Heyecan Bayar, röportaj, 15 Mayıs 2021).

 

 

370 numaralı blok Daire 9-10’a ait mobilyalar: Apartmanın tamamlandığı 1979 yılında, dördüncü katta yer alan Ahmet Şükrü Postacıoğlu’na ait daire 9 ve 10 numaralı daireler tek daire olarak birleştirilerek kullanılmıştır. Günümüzde bu dairelerde farklı kullanıcılar kiracı olarak bulunmaktadır. İç mekânla ilgili bilgilere ulaşmak için Ahmet Şükrü Postacıoğlu’nun kızları Sema Postacıoğlu ve Gül Postacıoğlu Kocagöz ile sözlü tarih görüşmesi yapılmış ve aileye ait mobilyalar şu anda bulunduğu Alsancak’taki dairelerinde belgelenmiştir. Burada bulunan koltuklar, avizeler, konsol, çalışma odası mobilyaları ve yatak odası takımı Konak Apartmanı’ndaki dairede kullanılan iç mekân elemanlarıdır.

 

Beyaz lake yatak odası takımı, sonradan iki kişiliğe dönüştürülen bir yatak, makyaj masası, puf, ayna ve elbise dolabından (yatak odası takımına uygun olarak sonradan eklendiği düşünülmektedir) oluşmaktadır. Aileye ait koltuklar gövdeleri yeşil kadife, minderleri bej rengi ve yeşil tonlarında desenli kadife kumaş kaplı, 80’li yıllara ait bir üçlü, dört adet tekli koltuktan oluşan bir takımdır. Ayrıca bir üçlü, iki tekli koltuktan oluşan, bej rengi tonlarında kendinden desenli kadife kaplı, aslan ayaklı (aslan pençesi görünümlü, oymalı, ahşap ayaklı) klasik stillerin eklektik yorumu olarak tanımlanabilen bir koltuk takımı daha vardır. Aileden kalan diğer eşyalar arasında üst kısmı cam tablalı, alt kısmı metal ızgaralı ahşap bir gazetelik, tablası çiçek motifi şeklinde tasarlanmış, dairesel tek bir taşıyıcı ayağı olan masif ceviz bir sehpa, aynalı, çekmeceli, mermer üst tablası olan bir konsol, menteşeli bir sistemle büyüyerek oval forma dönüşen dikdörtgen bir sehpa, iki çekmeceli ceviz kaplama bir konsol ve farklı stillerde sandalyeler bulunmaktadır. Ahmet Şükrü Postacıoğlu’nun çalışma odasında kullandığı kitaplık ünitesinin modülleri bu daireye getirilerek yerleştirildiği bölümün ölçülerine göre uyarlanmıştır.

 

“Buradaki yatak odasının takımı Gül’ün yatak odasıdır. Genç kızlığında kullandığı beyaz yatak odası takımıdır… Çok sade ve abartısı olmayan mobilya takımıydı. Gülünki beyaz benim takımım ise açık ahşap rengindeydi…” (Sema Postacıoğlu, röportaj, 22 Kasım 2019).

 

“Normalde tek kişilik yatak vardı, sonra iki kişiliğe çevrildi. Siparişle yapılan mobilyalardır… Daha önce Kardiçalı İşhanı’nın altındaydı Cimbom Mobilya, şimdi ikinci Kordonda SGK Sosyal Tesisine denk gelen binaya taşınmışlardı… Koltuklar, avizeler, konsol, üçlü koltuk o daireden… İzmir’de Kemal usta sanırım mobilyacı, nerede olduğunu bilmiyorum. Sadece Kemal usta diye biri o zamanlar çok meşhur bir mobilyacıydı. Perdecisi Pierdi, Pier usta Karşıyaka Alaybey’de oturan bir Levantendi eşiyle birlikte çalışırdı. Birçok mobilya, sehpalar ve döner masa, gazetelik örneğin hazır mobilya satan Cimbom mobilyadan satın alınmıştı.” (Gül Postacıoğlu Kocagöz, röportaj, 22 Kasım 2019).